Een niche is een stukje van een grotere markt. Een niche is dus een onderdeel van een groter geheel.
Om je een voorbeeld te geven, een hele grote markt is de fitness markt, een onderdeel daarvan is fitness training. Een klein onderdeel van de fitness training markt is de Kettlebell training.
Producten en informatie over Kettle-bells is dus een niche markt.
In de automarkt zijn er ook heel veel type auto's; sportauto's, cabriolets, stationswagons, MPV's, etc. Binnen de MPV's kun je een aparte markt vinden die speciaal op zoek is naar auto's met 7 zitplaatsen. De 7 zitplaatsen MPV's is ook een niche markt.
Een hele andere markt is de personeel markt, een deelmarkt daarvan zijn freelancers. Zoek je daarbinnen weer een mooie niche dan is freelance secretaresse een goed voorbeeld.
Ik denk dat je nu wel het principe van een niche markt door hebt en je zelf andere voorbeelden kunt verzinnen.
Nu kan ik zeggen dat je moet kijken naar je eigen interesses en daar je eigen niche markt in zoeken, maar enige voorzichtigheid is hier wel geboden. Je wilt tenslotte een blog op gaan zetten en daar wat (of veel) geld mee verdienen.
Kijk dus eerst goed of er in de niche die je leuk vindt voldoende markt potentie zit en of er genoeg over te vertellen is. Als je met drie artikelen klaar bent met het onderwerp en niemand wil daar iets voor betalen of er zijn geen producten in die markt, dan ben je snel klaar.
Zoek daarvoor eerst maar eens in Google op de term uit de markt die je wilt gaan benaderen. Als ik bijvoorbeeld zoek op 7 seats mpv zie ik geen reclame blokken staan, niemand bied dus op die term. Zoek ik op 7 seats suv dan staan er top advertenties en in de zijbalk staan advertenties. Er zijn dus meerdere partijen die er geld voor over hebben om daar te staan. Een goede zoek opdracht dus om je op te richten.
Bepaal nu voor jezelf een markt die je interesse heeft, zoek daarin een niche markt en bepaal of die markt voldoende inhoud en geld op kan leveren.
Geef een reactie