Een van de functies die Google aanbied in je Adsense controle dashboard zijn rapportages over de prestatie van je Adsense advertenties: de Adsense Prestatierapporten.
In die Adsense prestatierapporten is het nodige veranderd in de vorige maanden, kijk maar eens naar de oude indeling en de nieuwe indeling:
Naast de tijdsoverzichten zoals per dag, week en maand zijn er nog veel belangrijkere Adsense prestatie rapporten die je kunt bekijken.
De belangrijkste Adsense prestatierapporten bekijken
Sinds kort kun je de prestaties zien per land en per platform (desktop – mobiel) maar voor mij zijn vooral de Advertentieformaten en de URL-Kanalen van belang, bij de nieuwe indeling hoef je zelf geen URL kanalen meer te maken maar kun je de Sites rapportage bekijken.
Bij de Adsense prestatierapporten voor formaten kun je snel zien welke formaten beter presteren in Pagina Click Through Rate en Pagina Cost Per 1000 Impressions (CPM) en dat kun je weer heel goed helpen om bij je keuze van advertentie formaat en plaatsing rekening zodat je daar rekening mee kunt houden bij je optimalisatie wijzigingen.
URL-kanalen
URL-kanalen zijn uiteraan van belang om de prestatie per website bij te houden en slecht presterende sites te identificeren. Met die kennis kun je de volgende optimalisatie slagen maken: de positie van je advertenties te wijzigen, het formaat te wijzigen of… AdSense compleet van die site weg te halen!
Over het hoe en waarom van die laatste actie kun je meer lezen op Adsense inkomsten verhogen.
Om URL-kanalen te kunnen gebruiken moet je de URL wel opgeven! Het werk net zoals bij aangepaste kanalen, je moet ze eerst aanmaken.
Een nieuw URL-kanaal voeg je (bij de oude indeling) toe bij de Adsense prestatierapporten over URL-kanalen.
Let op: De meeting begint pas na toevoeging van het domein, het werk niet met terugwerkende kracht dus houd daar rekening mee bij de analyse van je rapportages.
Bij de nieuwe indeling, je kunt nog steeds terug naar de oude versie, voeg je de URL kanalen toe via het tabblad ‘Mijn advertenties'.
De Adsense prestatierapporten over Sites gebruiken
Site is een nieuw onderdeel bij de Adsense prestatierapporten en die merk je vooral als je een overzicht wilt hebben dat gaat van 1 januari 2011 tot 31 december 2011. Dan krijg je namelijk de melding dat dat niet gaat, je kunt dit rapport pas opvragen vanaf 24 juni 2011.
Dit rapport is niet beschikbaar voor datums eerder dan 24 juni 2011
Dus in mijn geval moet ik dan toch weer teruvallen op de het URL kanalen rapport. Maar vanaf 2012 gaat dat wel goed komen denk ik zo.
Het is goed om het Adsense prestatierapporten over Sites regelmatig te bekijken! Je ziet namelijk ook gelijk of iemand zit te zieken met jouw account of dat jouw website inhoud (inclusief advertenties!) gekopieerd wordt op een ander domein / website.
Maar ook of mensen een van jouw sites checken op websites zoals http://www.siteslike.com/. kortom de rapportage die je kunt bekijken bij de Sites optie kan heel verhelderend werken!
Advertentie Blokken en Advertentieformaten
Het laaste gedeelte waar ik maandelijks naar kijk zijn de Adsense prestatierapporten over de advertentie blokken en de advertentie formaten. Deze rapportages geven een g
oed beeld van je best presterende advertenties zodat je nog beter kunt zien wat echt werkt en wat niet.
Op basis van die gegeven kun je dan weer verder optimaliseren om je Adsense inkomsten te verhogen. In mijn geval kwam ik door de Adsense prestatierapporten over de advertentieblokken dat de advertentie waarvan ik dacht dat die de meeste inkomsten op een bepaalde site verzorgde dat helemaal niet deed!
Door die weg te halen en er een andere neer te zetten kon ik de maand daarna zien dat de nieuwe advertentie wel beter werkte.
Bij de rapportages over de advertentieformaten kun je ook snel zien welke formaten bij jouw websites goed werken en welke niet.
Zo werken op een bepaalde website van mij de 486 x 60 blokken in de juiste positie vele malen beter dan de grote 728 x 90 Leader-bord. Doordat ik op die site vervolgens het 728 x 90 formaat liet vallen is zijn die inkomsten van die site weer verder toegenomen. LET OP: Dit was het geval voor een specifieke site! Zorg dus dat je goed bijhoudt wat je veranderd op een site en kijk na een maand of het gewerkt heeft of niet.
Om dit goed te gebruiken is het belangrijk dat je aangepaste kanalen gebruikt met een duidelijk omschrijving zodat je weet over welk advertentie blok het in de Adsense pretatierapporten gaat. Daarmee kun je je dus ook ontdekken dat bij bepaalde site onderwerpen het ene advertentie formaat welk werkt en het andere niet.
Het is en blijft dus belangrijke om te testen, te testen en te testen, steeds weer opnieuw! Pas formaten aan, wijzig kleur combinaties en bekijk en wijzig de plaatsing regelmatig todat je een optimaal resultaat bereikt hebt voor die ene site, bekijk dan de Adsense prestatierapporten weer opnieuw en begin dan met de volgende.
Voor dergelijke wijzigingen maak ik gebruik van mijn Adsense Journaal zodat ik altijd weet wat en waarom ik iets gedaan heb. Dat Adsense journaal is een uitstekend aanvulling op de Adsense prestatierapporten.
Geef een reactie