Een van de minder bekende, en dus minder gebruikte, onderdelen van Google AdSense is de Experimenten optie.
Deze AdSense experimenten optie is in Bèta versie en kan dus nog veranderen, of zelfs verdwijnen.
Beginnen met AdSense Experimenten
Om te beginnen met een AdSense experiment ga je naar Mijn advertenties en kies dan voor Experimenten BÈTA
In dit scherm kies je voor +Nieuw experiment
Het eerste wat je dan doet is een goede naam geven aan je experiment, zodanig dat je weet op welke site je gaat testen of met welke advertentie indeling.
In het veld daaronder schrijf je wat het onderdeel is dat je wilt gaan testen en wat voor test je wilt doen.
Tip! Test één wijziging per experiment, doe je meer veranderingen, dan weet je nog niet wat er nu precies een betere score oplevert.
Een AdSense experiment Opzetten
Het opzetten van je experiment is eigenlijk heel simpel.
Selecteer eerst het advertentie blok waarmee je wilt experimenten en daarna wat je wilt wijzigen.
Het bovenste deel is je origineel en je ziet ook hoe die er uit ziet.
De variant is wat je wilt gaan testen. De test die je uit wilt voeren kan uit allerlei zaken bestaan, zoals alleen tekst advertenties in plaats van beeld en tekst of juist een kleur test.
Hier is een opzet van een kleur test om te zien of de Titel in Rood en de URL in standaard blauw meer kliks zal geven dan de blauwe titel.
Doe dat soort testen wel op een site waar je redelijk veel bezoekers krijgt, dat levert niet alleen direct meer geld op, maar zorgt er ook voor dat het experiment snel doorloopt.
Na de opzet bevestig je dat Google de rest kan afhandelen. Google zal zelf de advertentie vertoningen verdelen en daarbij bijhouden wat de resultaten zijn.
Daarbij gaan ze steeds meer van de beste optie tonen totdat er een goed vergelijk mogelijk is en de “winnaar” bekent is.
Je kunt tijdens de duur van het experiment zien wat er op dat moment loopt door op het aangemaakte experiment te klikken.
Je krijgt dan een overzicht van de verdeling en de gevolgen van je wijziging.
Is het voorbeeld hierboven is het experiment pas een dag bezig en met nog slechts 63 vertoningen. Voor het eind resultaat zul je moeten wachten tot er voldoende informatie verzameld is door Google.
Let daarbij vooral op de kolom “Vertrouwen” , pas als je daar een waarde boven de 90% ziet verschijnen is er een goed vergelijk mogelijk. Bij 95% zal de test afgelopen zijn. Volgens Google moet je zeker 24 uur geven voor je goede betrouwbare resultaten kunt zien.
De rapporten van dit experiment bekijken heeft nu nog geen zin, maar zeker tegen het einde van je test is dat een mooie graadmeter van je veranderde inkomsten.
Mochten je AdSense experimenten goed verlopen, dan kan het zijn dat je origineel het beste presteert maar het kan ook zo maar zijn dat de variant het beter doet. Kortom de experimenteer optie is zeker de moeite waard om uit te proberen! Tenslotte geldt ook hier, meten is weten…
Geef een reactie